Dags att koppla ner - såhär gör jag

Jag använder sociala medier, internet och mobilen allt för mycket. Ursäkten har länge varit att jag använder mobilen mindre (vilket är sant) eftersom jag inte äger en smartphone. Men datorberoendet har jag definitivt ersatt det med och nu när jag vill gå över på smartphone igen är det dags att skaffa sig nya vanor. Det finns inte bara ett liv utanför mobilen - det finns ett liv utanför datorn också.
 
Mitt mål är att minska stressen, inte känna ett behov av att använda datorn hela tiden, sluta med slösurfningen och fokusera på det jag ska göra på datorn istället (forumen, bloggen, ev. läsa nyheter - sedan räcker det). Jag vill även få in nya vanor och börja göra annat med tiden jag lägger på slösurfningen som att läsa böcker.
 
Jag tar ett steg i tagen och börjar med att helt inaktivera min facebook, och inte använda skype. För tillfället för sju dagar, sedan får jag se hur jag gör.
 
MINA MÅL
 
- Börja använda väckarklocka istället för alarm på mobilen
- Inte använda datorn de tre timmarna innan jag lägger mig
- Skriv en lista på vad jag ska göra under dagen, och boka av den när jag vill sätta mig vid datorn
- Skriv en lista på vad som ska göras på datorn, gör det direkt, och när det är avbockat logga ut
- Avse två kvällar i veckan för slösurfning
- Stänga av mobilen när jag är med andra människor
- Inte använda mobilen när jag sitter vid datorn eller äta vid datorn
- Inte använda sociala medier alls på en vecka
- Nöja mig med att kolla forumen två gånger om dagen
 
MIN MALL
 
Idag har jag suttit antal timmar vid datorn:
Jag har gjort följande på datorn:
Använt facebook?
Använt Skype?
Antal timmar bloggen tog:
Antal timmar forumen tog:
Antal timmar jag arbetade med bilder:
Antal timmar jag läste tidningen:
Antal timmar jag slösurfade:

Kommentera här: